Glutenvrije burgers in 50 McDonalds restaurants

McDonald's glutenvrije burgers - woensdag 3 juni 2015 (29)Het zal je allemaal niet ontgaan zijn; McDonalds biedt sinds 1 juni gecertificeerde glutenvrije burgers aan in ruim 50 restaurants. Afgelopen woensdag was ik bij een presentatie en demonstratie voor (glutenvrije) bloggers in Zaandam. Ik vertel je over de totstandkoming van de burgers, de smaak en de productie ervan.

In ruim 50 restaurants kun je een glutenvrije Hamburger, Cheeseburger of Quarter Pounder bestellen. Deze restaurants zijn gekozen omdat er hier recent een vernieuwing heeft plaatsgevonden in de keuken. Met een nieuwe keukenopstelling is ruimte gekomen om glutenvrije burgers te kunnen bereiden. Vanaf 1 juni zijn er dus 50 restaurants (onderaan het artikel leg ik je uit hoe je dus kunt opzoeken bij jou in de buurt) en voorlopig moet er natuurlijk eerst gekeken worden hoe dit loopt.

‘Lekker glutenvrij’

Eind 2013 startte McDonalds met een pilot om in zes restaurants een glutenvrije burger aan te bieden. Ikzelf heb deze nooit kunnen proeven want het lag ver uit mijn regio.

Het glutenvrije broodje was niet makkelijk om te ontwikkelen. Er is intensief gezocht naar een lekker, luchtig en sterk broodje wat op grote schaal geleverd zou kunnen worden. De Nederlandse Coeliakie Vereniging heeft in dit process samengewerkt met McDonalds. In verschillende Europese landen (Zweden, Finland, Noorwegen en Spanje) werd al een glutenvrij broodje aangeboden. Het broodje is nu dus zover verder ontwikkeld dat er een grotere lancering heeft plaatsgevonden. Na een uitgebreide test door een onafhankelijk bureau was de gehele burger ruim onder de 20 parts per million en kreeg McDonalds de Horeca Alliantie Certificaat ‘Lekker Glutenvrij’ van de NCV.

Het broodje voor alle drie burgers (Hamburger, Cheeseburger en Quarter Pounder) is hetzelfde en bestaat voornamelijk uit rijst, mais en tapioca. Het broodje is vrij van andere allergenen zoals lactose/melk, tarwezetmeel, soja, noten en pinda’s (wel sesamzaadjes op het broodje).

Overigens bevat de kaas natuurlijk wel melk en is de saus mosterd ook een allergeen. Let hierop bij bestellen van je burger.

mcdonalds_glutenvrij_burger

 

presentatie en proeven

Debbie de Wagenaar en Eunice Koekkoek gaven een leuke presentatie over de ontwikkeling van het broodje. Er was genoeg ruimte om vragen te stellen en juist van het onderwerp af te wijken, zoals het glutenvrije dieet, glutenvrij uit eten en over glutenvrij bloggen. Het was een leuk presentatie met al die vrouwen en twee mannen ;).

mcdonalds_glutenvrij_presentatie1

mcdonalds_glutenvrij_presentatie2Daarna gingen we proeven, yes!

Nu vraag je je af wat ik er van vond?! De drie eisen (lekker, luchtig en toch stevig) is wat mij betreft gelukt. Een burger moet een mooie kleur hebben en niet aanvoelen als een blok beton. Ook moet je er makkelijk af kunnen happen en het broodje rustig kunnen vasthouden zonder dat je deze uit elkaar trekt. Check, check en check als je het mij vraagt.

mcdonalds_glutenvrij_proeven1Van diverse medewerkers kregen we in de keuken uitleg over het maken van het broodje en het beleggen ervan. Ik wil hierbij dit process vertellen en daarnaast her en der wat kanttekeningen plaatsen. Natuurlijk is het broodje NCV gecertificeerd maar ik wilde wel graag mijn eerlijke bevindingen delen, goed of minder goed.

1. Je besteld een glutenvrije Hamburger, Cheeseburger of Quarter Pounder aan de kassa, de kiosk of in de McDrive.

2. Het glutenvrije broodje komt binnen in een luchtdichte plastic verpakking en wordt bewaard in een aparte bak, samen met de speciale teflon zakjes. Bij de broodjes ligt een kaart waar uitgebreid wordt uitgelegd hoe het personeel het broodje moet klaarmaken.

3. In het teflon zakje wordt het broodje per kantje gegrild in een machine. Hierna worden de twee helften in zo’n papieren bakje gelegd of op een hamburger/cheeseburger wrapper.

De glutenvrije broodjes worden niet apart geroosterd van de glutenvolle. De teflonzakjes lijken mij echter wel voldoende, dit is thuis juist soms ook een uitkomst.

4. De toppings van je burger worden bepaald door je burgerkeuze. Allereerst sauzen (ketchup en mosterd) en daarna uitjes, augurk en een plak kaas. Het vlees komt er tussenin en de burger kan worden geserveerd.

Ik heb zelf mee mogen maken dat aan beide kanten van dit werkstation glutenvrije en glutenvolle burgers door elkaar gemaakt werden. Ik vind het jammer dat er geen aparte bakken met toppings zijn voor glutenvrij. Medewerkers gebruiken hun handen om vervolgens het broodje te beleggen. Dit vind ik een klein minpuntje.

Volgens de McDonalds folder, eveneens bevestigd door Debbie en Eunice zijn de broodjes uitvoerig getest in samenwerking met de NCV en is het zelfs gelukt om ze onder de 5 ppm te krijgen. Ik vond de broodjes lekker en ik ben naderhand ook niet ziek geworden. Ik vind het dan ook een uitkomst dat ik eindelijk eens “makkelijk” een snelle hap kan nuttigen, ook bij mij in Eindhoven.

mcdonalds_glutenvrij_proeven2

Waar zijn die restaurants?

Carlijn van Foodgloss heeft op haar blog een uitgebreide lijst geplaatst met alle 50 restaurants die de glutenvrije burger aanbieden. Klik hier om te kijken voor een locatie bij jou in de buurt.

Ook kan in de app en op de website een glutenvrije burger bij jou in de buurt opzoeken. Ga naar restaurants en klik vervolgens op Goed Glutenvrij.

Volg mij via Twitter, InstagramFacebook

Plaats een reactie