H&M Close The Loop

Close the loop - overview

Je kan met je oude kleding en schoenen van alles goeds doen. Ik stop het soms in de bak van Max maar geef het regelmatig aan een lokale tweedehands winkel. Zo kunnen andere mensen jouw mooie items weer kopen. H&M heeft al sinds een hele tijd ook een inleverpunt voor kleding. En lever je een redelijk volle zak in dan krijg je een kortingsbon van 15% op een artikel naar keuze. Leuk om bijvoorbeeld te doen bij een nieuwe winterjas. In deze blogpost ga ik verder in op recyclen bij H&M.

Hoe?

HM_recycle1-side
H&M

Ik zou het bijna vergeten maar bij H&M kan alle soorten kleding, afgedragen, kapot én mooi inleveren. Dat wist ik eigenlijk wel maar het zit niet in mijn systeem of om een zak met kleding mee te nemen wanneer ik ga winkelen. H&M zamelt kleding in van ieder merk en in iedere staat. Dit vind ik vooral fijn voor kleding die ik niet aan een kringloopwinkel durf te geven. Dan kan er groot gat in het truitje zitten of vlekken in broeken die er niet meer uitgaan. Als je een redelijk gevuld tasje inlevert ontvang je dus een kortingsbon van 15% korting op een artikel naar keuze.

H&M vertel op haar website dat ze drie dingen kunnen doen met de inhoud van deze plastic tasjes

  • Opnieuw dragen: De kledingstukken worden opnieuw aangeboden als tweedehands artikel.
  • Hergebruiken: Verwerking in isolatiemateriaal of schoonmaakdoekjes.
  • Recyclen: Met de textielvezels van de ingeleverde stoffen wordt fashionable duurzame kleding gemaakt. De H&M Conscious lijn is daar een voorbeeld van.

H&M maakt geen winst met deze actie. Zij gebruiken het geld om hun klanten te belonen, donaties te doen aan goede doelen en om de innovatie van recycling te investeren, aldus de website. Hoeveel textiel is er in Nederland al opgehaald? Op de website van Charity Star kun je dit volgen per land. Voor elke kilo textiel die H&M verzameld wordt er 2 eurocent gedoneerd aan een door H&M gekozen goed doel. In Nederland is dat Unicef. Er is momenteel 1.068.000 kilo (€21.360) in ons land opgehaald. Ongeveer twee weken geleden rekende ik af bij H&M en werd mij gevraagd of ik wat wilde doneren voor Unicef. Ik weet niet of het bedrag van Nederland op deze manier zo hoog is of dat wij als kikkerlandje gewoon goed ons best doen.

Close the Loop

De nieuwe Close The Loop campagne video vind ik heel mooi! Dat was de reden dat ik aan deze blogpost was begonnen. Vooral onderstaande zin maakte indruk op mij op weg naar een groener leven. En dat wij allemaal ons aandeel daarin hebben. We kunnen allemaal meehelpen en zorgen dat alle vieze, oude en mooie kleding in deze cirkel blijft en niet erbuiten valt.

Recycling one t-shirt saves 2.100 litres of water!!!

Kleding in de prullenbak is dus verleden tijd!

Plaats een reactie